La tradició oral i el tsunami del 1756

Dels nostres avantpassats n’heretam la genètica, però no només, sinó que també ens transmeten la seva història, la de la nostra família, la dels veïns de tota la vida, la dels seus amics i també la dels enemics. Bé, tot això si quan els padrins entren en mode contar batelletes ens preocupam d’escoltar-los una mica enlloc de fer dos badais i fugir-lis de davant.

Una de les meves branques salineres prové de’s Porrasseret, on hi nasqué un bon home que quan vaig néixer es va convertir amb el meu padrí, i per tant, amb un home que es va dedicar a contar-me algunes historietes del passat de la seva terra.

Per casualitats de la vida fa uns dies vaig recordar una d’aquelles coses que ell em va contar, i que amb el pas dels anys ha anat agafant importància emocional dins la meva vida. Posem que devia ser entorn de l’any 1990 que jo estava jugant a foravila amb ell (esper que s’entengui que jo jugava però ell suava una mala cosa fent feines) quan es meu padrí va acudir a sa memòria col·lectiva per dir-me que una vegada es seu padrí li havia contat que una vegada un temporal marítim havia arribat fins en es banys de sa Font Santa (es troben molt aprop des Salobrar a sa carretera que va cap a sa Colònia de Sant Jordi).

Ja vos podeu imaginar que jo, amb menys de 10 anys que devia tenir, vaig quedar una mica impressionat imaginant un temporal marítim de tal magnitud. Sobretot si tenim en compte que de petit, tot el que tengues a veure amb aigua m’assustava  una mala cosa. 

Crec recordar que vaig pensar que això devia ser qualque tipus d’exageració, però bé, sa questió (al diccionari català-valencià-balear apareix recollida la versió sense dièresi, que a més, l’he sentida utilitzar a alguns dels meus avantpassats saliners, i ja que avui anam d’avantpassats doncs ho pos) és que aquesta informació va quedar dins algun calaixet des meu cap.

El que sí record millor, és que un bon dia, navegant per sa xarxa, vaig descobrir el tsunami de Lisboa i els seus efectes devastadors, que també arribaren fins en es Golf de Cadis.

Uep, i sí aquest tsunami va entrar a sa mediterrània?

Em va quedar aquesta pregunta dins es cap fins que un bon dia, va sortir es tema parlant amb en Miquel Grimalt, que té una tesi sobre riscs naturals que han afectat ses Illes, i com no, tracta un poc es tema des terratrèmols. Em va comentar que podria ser que es meu padrí es referís a un tsunami que afectà sa zona des migjorn de Mallorca l’any 1756, concretament dia 31 de maig (la data la vaig anar a cercar s’altre dia perquè no la recordava). Per tant, no es tracta del tsunami de Lisboa, ja que aquell fóu l’any 1755.

A més, voltant per sa zona des Cap Salines amb un altre professor de geografia, ens varen explicar que hi havia per aquella zona algunes pedres que alguns autors defensaven que havien estat tretes de la mar per algun tsunami, tot i que malauradament no record quins eren aquells autors.

I sí el que realment havia arribat per tradició oral al meu padrí era el tsunami del 1756 i no un simple temporal marítim? Durant un temps vaig estar-ne completament segur, però donant-li algunes voltes (i també parlant-ne amb altra gent) han sorgit noves hipòtesis del tema.

-I sí enlloc del tsunami es tractava realment d’un temporal marítim? Aquella zona està molt propera al Salobrar de Campos, on hi desemboquen diversos torrents. En cas de torrentades excepcionals, l’aigua acumulada al Salobrar acaba per rompre la barrera que suposa el sistema dunar i surt a la mar per la platja des Trenc. Per tant, després d’una torrentada d’aquest estil, les onades no trobarien tants d’obstacles per endinsar-se terra endins. De fet, tant l’any 1873 com el 1875 hi ha documentades dues inundacions a la zona de Campos, que temporalment coincidirien amb el període de vivència del padrí del meu padrí.

-Ahir vespre en vaig tornar a parlar amb mon pare i me va dir que ell aquesta història també l’havia sentida alguna vegada, però que ho relacionava més amb un antic nivell de la mar que no pas amb un temporal o un tsunami. Tot i que es pot assegurar que en temps del padrí del meu padrí això no era així, també podria ser que arrel d’alguns estudis de l’època s’hagues començat a parlar d’aquest tema, i amb les modificacions del boca-orella a jo m’arribas en forma de temporal marítim.

Conclusió? Que el que em va contar el meu padrí podrien ser diverses coses, però això no ha de restar importància a la possibilitat que un tsunami afecti les nostres costes.

Anuncis

Deixa un comentari

